Spørsmål:
Hei! Jeg er 20 uker på vei og har vært veldig sliten omtrent hele graviditeten så langt. Jeg trodde det skulle gi seg etter de første 3 månedene, men det er fortsatt ille.
Ellers har jeg ingen plager, og har ikke engang vært kvalm. Jeg jobber 100%, men dette er mitt første barn, så jeg har heldigvis ingen å ta vare på når jeg kommer hjem. Men nå begynner jeg å bli nokså deprimert fordi jeg ikke orker noen ting. Jeg føler at jeg ikke klarer å holde tritt på jobben, og om ettermiddagene gjør jeg bare det jeg MÅ av plikter, husarbeid osv, mens resten av tiden går bort på å sove. Alt virker som et ork for meg, og bare det å treffe venner/familie etter en dag på jobben er fryktelig slitsomt. Er det noe jeg kan gjøre for å bli litt mer opplagt, og er det håp om at dette endrer seg? Jeg syns det er for ille å spørre legen min om sykemelding også, jeg er jo frisk -- men bare så fryktelig sliten.

Svar:
Svar: Kjære Liss! Det høres ikke ut som du har det særlig bra. Du er ikke
alene om å være sliten og uopplagt. Det travle morderne kvinnelivet med alle
krav passer ikke alle like godt til alle tider. Selvfølgelig er du ikke syk, men
gravid. Et svangerskap kan være krevende nok i perioder. Det er derfor trist at
norske gravide kvinner skal måtte sykemelde seg for å få den avlastningen de av
og til kan trenge. Men sånn er det altså. Kanskje blir det annerledes i
fremtiden. Det er altså ikke deg det er ”galt” med, men systemet. Det burde ikke
hatt noe med sykemelding å gjøre, men hatt et annet navn knyttet opp mot
svangerskap.
Det høres ut som om du trenger ro og hvile nå. Litt tid til
egen disposisjon. Til å komme litt ”ovenpå”. Husk at du har flere en deg selv å
ta vare på! Det er ingen skam å be legen din om en sykemelding for en periode.
Du kan tenke litt på om du ønsker halv/helsykemelding/ aktiv
sykemelding.
Det fødes så få barn i Norge at vi må ta godt var på alle
gravide kvinner! De bærer på fremtiden.
Lykke til videre! Ta godt var på
deg selv, og unn deg kun det beste i denne spesielle tiden.
Hilsen
Monica