Spørsmål:
Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Dette er min aller første graviditet og inni meg er lykkelig. Men kjæresten min i over 3 år nå, er ikke lykkelig. Han har ikke lyst enda sier han. Han er ferdig utdannet som igeniør til våren, men har allerede fått jobb. Vi må derfor flytte tilbake til hjemstedet vårt i juni. Jeg er 6 uker på vei, og antatt termin er i slutten av august. Jeg er 27 år og han er 23. Men han er en voksen og ansvarsfull mann. Jeg er trygg på at han vil bli en god far, og tviler ikke på at det vil være riktig av oss og få dette barnet. Han derimot mener at vi skal vente til vi har fått kjøpt hus, flyttet inn og bodd sammen. Han mener at om det hadde skjedd om 1 år ville alt vært annerledes. Jeg synes at dette bare er tull, og ser på dette som litt egoisme fra hans side. Han er av typen som ikke tåler at noe forstyrrer planene hans. Og jeg mener at det er for enkelt å bare ta en abort. Jeg tror heller ikke at han er klar over hva han ber om, jeg vet at jeg kommer til å sørge over barnet dersom det blir løsningen. Han sier at vi skal jo få barn om 1 år eller to, jeg sier da hva er egentlig forskjellen på disse månedene? Har du noen gode råd - synes du jeg er urimelig? Jeg er i ferd med å sette ultimatum - barnet og meg eller ingen av oss. Hilsen redd Elin.

Svar:
Du er på ingen måte urimelig!
Jeg støtter deg 100% i ditt ultimatum. Det samme har kvinner sagt tidligere til sine partnere.
Menn må forstå at det er grenser for hva kvinner kan og vil tåle eller finnner seg i. Hvor sårende det er, hvor ydmykende og til dels frastøtende det kan være å høre sin egen partner uttale lignende ord om situasjonen de er i og om barnet de venter sammen.
Det er helt utrolig hva menn kan få seg til å tro, mene og forvente når planene deres trues. Jeg sier som den kjente presten og forfatteren Per Arne Dahl : "Hvor er det blitt av Josef i dagens samfunn?"
Kvinner trenger ansvarsfulle menn når de venter barn. Ikke ansvarsløse, barnslige egoister uten evne til empati.
Ønsker deg alt godt. Vær modig og ærlig mot deg.
Hilsen Monica.