Spørsmål:
Hei, jeg er i slutten av syvende måned nå. I løpe av de siste uker har jeg vært mye trist og lei meg. Grunnen er ikke babyen, men noe annet jeg ikke kan gjøre noe med. Det hadde også til følge at jeg ikke klarte å spise så mye. Jeg er slettes ikke i det hele tatt sulten og må tvinge meg til å spise. Jeg lurer nå på to ting: Kan jeg skade min baby med å være så mye trist? Går hormonene på babyen min, og få jeg da en trist baby eller kan det skades fysisk av det? Og det andre er det med maten - kan jeg satse på at babyen bruker mine reserver når jeg ikke spise, eller sulter den da også? Mvh, Ida

Svar:
Det gode for deg og barnet du venter er at det har vært lengst tid uten denne tristheten du forteller om.
Vi kan ikke helt sikkert vite hva foster oppfatter /kjenner i forhold til hvordan mor har det til en hver tid, men siden vi lever så tett sammen over så mange måneder blir vi vårt barns første miljø.
Jeg vil råde deg til å ta på magen flere ganger daglig, være oppmersomt tilstede når barnet sparker og signaliserer til deg, og ikke kjenne så godt etter om du synes det er koselig eller ikke. Bare gjøre det.
Antagelig vil det at du gjør det også påvirke deg på en posistiv måte fordi du slipper å ha dårlig samvittighet eller føle deg ukomfortabel med at du ikke oppfører deg som forventet.
Jeg tror ikke du vil få et trist barn. Fysisk skade kan heller ikke skje.
I forhold til din dårlige matlyst har jeg følgende forslag; Sørg for at det du spiser er topp mat for dere begge.
Man trenger ikke mye ekstra som gravid. Du trenger imidlertid næring for å få energi til å komme deg videre.
Sollys  rett i øynene (uten solbriller) er nok det som lettest, billigst og mest effektivt kan hjelpe deg nå. (Dette er det gjort forskning på.)
Håper du får mange flotte turer utendørs. En god mulighet til å bygge deg opp fysisk til fødsel også.
Håper også dagene dine blir bedre!
Hilsen Monica.