Spørsmål:
hei, jeg er gravid for 2 gang. fikk en sønn i 06. slet med litt depresjoner ca 2 måneder etter den opplevelsen. jeg er 19 uker på vei med nummer to. har høyt blodtrykk og er sykemeldt, men har ellers følt meg super og gledet meg veldig. Tingen er: vi var på UL forrige uke, det viste seg at vi skulle ha en gutt til. alt var vel og knerten virket å være i kjempeform. Men, ingenting kan hjelpe meg å forklare hvorfor jeg ble så skuffet. ønsket meg veldig en jente. tiden renner fra oss, jeg er 35, har egentlig ikke lyst på flere enn to barn. hadde innbilt meg at det var ei jente, så jeg ble faktisk veldig deppa. det er jo så dumt, det viktigste er at alt er bra, jeg vet det. men klarer ikke sove, eller glede meg lenger. ser svart på alt. tenker på mye: hvem skal arve bunaden min, jeg tenker på den jenta jeg IKKE skal kose med, gå i butikkene med, snakke om gutter med, se på brudekjoler med. huff, gråter mye her.. er dette vanlige følelser? tør ikke engang si det til mamma eller mannen min. hjelp meg

Svar:
Jeg kan dessverre ikke si deg hvor vanlig det er det du beskriver, men det er heller ikke så relevant tenker jeg. Du føler det slik og det er det viktigste.
Alle har drømmer og håp. Det er viktig for oss mennesker.
Kvinner har selvfølglig både følt, trodd og fantasert mens de har båret frem barna sine. Da gutt/jente nr. tre eller fire ble født var nok skuffelsen svært stor for mange. Men - barnet var der, velskapt, søt og god og hjalp dem videre............ I tillegg fikk de hjelp av sine hormoner.
Det er trist at skuffelsen er så tung og vondt for deg nå. (Uten UL hadde du vært denne opplevelsen foruten på nåværende tidspunkt).
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen . Du behøver selvfølgelig ikke fortelle det hele om du ikke føler for det, men likevel formilde at du har det psykisk dårlig og kanskje trenger hjelp for å komme videre på en god måte. Du bør også ta det opp med din partner.
Du har enda mange uker igjen i svangerskapet. Tiden vil nok også arbeide for deg, men
siden du opplevet depresjon forrige gang, er det også viktig at du er i forkant nå.
Ønsker deg alt godt og håper du får det bedre etterhvert.
Hilsen Monica.