Spørsmål:
Det snakkes så mye om fødselsangst ifm smerter, og barseldeperesjoner etc. Men sjelden/aldri leser jeg noe om å være redd i graviditeten, utover at bekymring for abort de første 12 ukene. Jeg er redd for å miste, jeg er 18 uker på vei, og like, om ikke mer, redd. Redd for at det skal bli stille i magen, redd for senabort, redd for dødfødsel. Jeg har en datter fra før av hvor det var mye usikkerhet og ultralyder i starten pga gjenntatte blødninger, og tre spontanaborter (uke 8, 11 og 5) bak meg. Og for hver abort har jeg blitt mer bekymret. Tenker at hvorfor skal jeg slippe unna det virkelige ille, som senabort eller dødfødsel, bare fordi jeg har vært uheldig med tidlige aborter? Klarer ikke instille meg på at jeg virkelig blir to barnsmor til våren, klarer ikke relatere meg til den lille utover at jeg snakker til den inni meg og ber den være så snill og bli, og være frisk og i live. Alle jeg ser eller snakker med som er gravide er så glade og tar det som en selvfølge at det går bra. De pusser opp barnerom og kjøper klær/utstyr. Selv tørr jeg ikke det, fordi det vil være så vondt å se det om den lille ikke blir noe med. Jeg misunner så veldig dem som klarer å ikke bekymre seg! Har du noen tips til hvordan jeg kan lære meg å slappe av mer, eller bedre klare å leve med redselen? Jeg sliter med nattesøvnen, våkner uten å få sove igjen. Jobber for fullt, og "må" gjøre det en stund til siden jeg er ganske fersk i jobben, og kjenner jeg er sliten.

Svar:
Jeg tror mange vil kjenne seg igjen i det du skriver. Jeg som har vært jordmor i mange år, som selv er mor og bestemor ser at vi alle er blitt mer redde nå enn før.
Det er nok mange grunner til det.
Blir vi redde av alt vi ikke kan kontrollere?
Livet lar seg ikke kontrollere.
Svangerskap, fødsel og barn lar seg heller ikke kontrollere.
Det er ikke vanskelig for meg å forstå din redsel. Du bærer med deg din historie. En historie med skuffelser, sorg og komplikasjoner.
Jeg vil råde deg til å ta godt vare på deg selv ved å forsøke å finne ut hva som gjør deg godt nå. Massasje, aromaterapi eller f.eks akupunktur kan være et god alternativ for å redusere stress og få beder søvnkvalitet. En liten spassertur i frisk luft etter middag kan gjøre den helt store forskjellen.
Let etter mulighetene til "små stunder" med avbrekk, (kanskje for deg selv) ,ikke se begrensningene.
Fortell partnerne din om hvordan du har det og se om arbeidsfordenligen kan endres i en periode.
Snakk med jordmor/legen din om tankene dine.
Prøv om du kan ta en dag av gangen og gjøre dagen i dag til en god dag.
Slipp kontroll over alt du IKKE kan kontrollere!
Vi kan ikke styre våre følelser, men vi kan velge våre tanker.
STOL på kroppen din og gi gleden STOR plass!
Ønsker deg alt godt frem over.
Det er så hyggelig å være mor til to.
Hilsen Monica.