Spørsmål:
Jeg er i uke 33 og dette er mitt første barn.Dette har gått fort for meg fordi jeg gruer meg så utrolig til fødsel.Har vært på forbredende kurs med jordmor,men dette føltes nesten værre.Jeg skjenner jeg blir kvalm og rar i kroppen når jeg tenker på det.Vil jo ikke ta keisersnitt heller.Er det noe jeg kan gjøre for å overvinne frykten??

Svar:
Svar: Kan jeg trøste deg med å si: Det er helt vanlig og på en måte bra
å grue seg til fødselen. Det er som et viktig ledd i
fødselforberedelsesprosessen. Du har enda mange uker igjen som du kan og bør
bruke aktivt. Det holder ikke med noe timer på et kurs. Har du en hyggelig og
dyktig jordmor/lege som kan hjelpe deg er det fint. Om du ikke får den hjelpen
du trenger der, bør du be dem henvise deg videre. Fødeavdelingene har ofte et
tilbud til kvinner med angst. Du kan evt. kontakte fødeavdelingen selv for å
høre om hvilke tilbud de har, evt. få info om hvor de henviser kvinner om
trenger ekstra oppfølging.
Jeg vil ellers råde deg til å tenke alle tanker som dukker opp i hodet
ditt HELT UT. Det vil si; ikke stopp dem, skyv dem bort , men
ta tak i dem og del dem med noen du stoler på. Det kan være en
fin måte å få bearbeidet viktige ting som opptar deg nå.
Liker du å lese kan kunnskap om hva som skjer være til god hjelp. Har du fått
tilsendt Fødselsboken fra Babyverden? Den er innholdsrik og
varm og kan forhåpentligvis stimulere deg til å stole på deg selv og kroppen
din.
Ønsker deg alt godt, og håper du klarer å få den hjelpen du trenger.All
kvinner bør unne seg en flott fødselsopplevelse! Jeg håper du også vil gi deg
denne muligheten. Lykket til med viktige uker!
Hilsen Monica.