Spørsmål:
Hei. Jeg fødte for 10 måneder siden en velskapt jente. Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 35 med BT som brått gikk fra 125/65 til 155/110. Jeg ble lagt inn til obs men fikk komme hjem dagen etter fordi det ikke hadde gått mer opp. Resten av svangerskapet gikk jeg til UL + CTG to ganger i uken og lå for det meste på sofaen. Fødte så en uke før termin. I 7 mnd slet jeg med BT...fikk aldri undertrykket under 90. Det lå som regel på 90 eller 95. Syns dette var skremmende og ekkelt.
Nå er jeg gravid igjen og er redd for at dette skal skje igjen. Sjansen for å ligge på sofaen og slappe av er liten med et barn i huset. Det var også skremmende å hele tiden tenke på at man var syk. Siden jeg slet så lenge etterpå - er det sjanse for at det dukker opp ekstra tidlig denne gangen? Jeg er bare 9 uker på vei. Så tidlig kan det vel ikke komme? Orker nesten ikke være gravid på grunn av dette. Er redd både jeg og babyen skal dø. :-(

Svar:
Svar: Hei MI. Jeg forstår godt at du opplever dette som både vanskelig og tøft. Usikkerhet er alltid en belastning. Svangerskapsforgifting kan være alvorlig. Etter hva jeg kan lese av det du skriver fikk du heldigvis en lett grad.
Førstegangs gravide er disponert for å utvikle denne komplikasjonen, men man ser også at det kan være familiær forekomst. Hvis ikke din mor hadde svangerskapsforgiftning, og det  ikke er høyt blodtrykk i familien din, er sjansen ikke stor for at du skal oppleve det samme  denne gangen også. Dog noe høyere enn om du ikke hadde hatt det i første svangerskap.
Vær nøye med hvordan du lever. Ikke spis mengder med godteri!!!!!!! Ny forskning viser at store mengder søtsaker og svangerskapsforgifting henger sammen. Hvil deg når barnet ditt hviler, og ta godt vare på deg selv på alle måter.
Du vil bli fulgt nøye opp i svangerskapet. Snakk med legen/jordmoren din angående Albyl E. Professor/dr. med. Pål Øyan kan mye om denne problematikken. Han anbefaler 75 mg Albyl E daglig fra 12-14 uke til fødsel.( Albyl E virker blodfortynnende.)
Lykke til videre! Håper du klarer å unne deg gleden også. Det er faktisk viktig for å holde seg frisk. Hilsen Monica.