Spørsmål:
Jeg har kommet 15 uker og 2 dager ut i svangerskapet. Men jeg har ei stund vært i kjempeform og har bare ikke følt meg gravid utenom at jeg har en del luftsmerter i magen. Jeg syns ikke selv at jeg har fått noe mage og når jeg prøver å kjenne etter livmoren så finner jeg den ikke. Jeg har en ekkel følelse på at noe er galt. Jeg har ikke vært på kontroll på snart 2 mnd, men det er vel fordi jeg er 2 gangs fødende. Er det normalt å føle slik?
Hvis et foster er dødt, skjer det noe med kroppen eller forløper svangerskapet normalt? Vokser magen allikevel eller hva skjer egentlig? Jeg håper på svar for jeg er skikkelig bekymret.

Svar:
Svar: Det er ikke unormalt å tvile på om det i det hele tatt er ”noe” der, om alt er som det skal o.s.v. før man har hørt de magiske hjerteslagene med eget øre eller sett fosteret med egen øyne på ultralyd. Du kan forsøke å legge deg helt flatt ned og legge en flat hånd på nederste del av magen. Du må legge hodet flatt ned også for å kunne kjenne ordentlig. Kanskje kjenner du en liten oppfylling over symfysen(skambenet)? Det er livmoren! Hva med å ringe til jordmor og spørre om det er mulig å få en liten sjekk, bare for å høre om fosterlyden kan høres?? Det er verdt en telefon.
Lykke til videre. Håper alt er i orden for deg.
Hilsen Monica.