Spørsmål:
Har i ca 1 uke hatt mistanke om at jeg kan være gravid igjen. Skulle egentlig fått mensen i dag, men allerede for 2 dager siden tok jeg en digital test som lyste "GRAVID" mot meg! :) Tør ikke glede meg over nyheten ennå... er redd for å miste igjen. Hadde en MA rundt uke 12 i februar i fjor og en SA rundt uke 7 i september, også det i fjor. I tillegg kan jeg nevne at jeg er 39 år, så alderen taler vel ikke akkurat til min fordel. Er det mulig å få en tettere oppfølging denne gang enn det man "vanligvis" får? Er det noe jeg kan gjøre/unngå for at jeg kan fullføre dette svangerskapet? Har fra før av verdens hærligste sønn på 19 år! :) Vennlig hilsen Toril

Svar:
Gratulerer Torill!
Så fantastisk. Det beste du kan gjøre er å bestemme deg for at dette skal gå bra. Fortelle den lille at den skal vokse og gro for det har mor bestemt! Fyll deg med postive tanker. Kom deg ut i vårsola uten solbriller og la solens kraft nå deg via synsnerven. Dette er en super fin tid å bli gravid på! Se på alt det vaker rundt deg og fyll deg opp.
Stress ned. Gjør viktige prioriteringer. Hold avstand til mennesker som tapper deg for energi og som ikke gjør deg godt. Spar på kreftene og ta ekstra vare på deg selv.
Spis godt, styr unna alt du ikke skal ha og tenk FRISKT.
39 er en flott alder.
Du kan sikkert be om ekstra oppfølging. Du vil også få tilbud om henvisning til genetisk veiledning med mulighet for evt. tidlig UL eller fostervannsprøve.
Ønsker deg alt godt og en spennende reise 19 år etter din første.
Hilsen Monica.