Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid for første gang, i 20.uke. Min fysiske form er bra. Men de siste 5 månedene har vært tunge psykisk. Jeg går vel i gjennom en depresjon/krise som går på forhold til min familie, barndom, og oppvekst. Sår fra barndommen. Jeg gråter mye.Jeg tror ikke følelsene blir borte resten av svangerskapet, selv om jeg skal oppsøke hjelp. Kan min psyksike helse påvirke barnet? Kan barnet på noe merke at jeg er trist, og vil det bli påvirket av det?

Svar:
Så fint at du skal oppsøke hjelp. Det du opplever nå er du ikke alene om. Svangerskapet er en sårbar fase i livet som ikke opplevesr lie lett for alle.
Jeg vil ikke tro at barnet ditt påvirkes av at du er lei deg og gråter mye.
Prøv om du kan finne frem til noen FRI øyeblikk/stunder som du beskytter mot alle triste /vonde tanker. En liten daglig spassertur, en liten stund med  avslappendemusikk i ørene, en tankereise eller noe helt annet som du kanskje også kan dele med barnet.
Jeg håper du ser at det vil komme gode dager igjen.
Det er herlig med barn, de gir oss muligheten til å glemme oss selv litt. En kvinne fortalte meg en gang at hun hadde fått det så mye bedre i livet sitt etter at hun ble mor,- nettopp fordi hun automatisk flyttet fokus til barnet.
Men det er også i motbakke vi vokser. Det smerter å gå den veien.
Ta godt vare på deg  selv og barnet du venter. Håper du også har noen som tar godt vare på dere begge.
Hilsen Monica.