Spørsmål:
Det er stort fokus på sex og samliv under graviditeten, men det handler alltid om at hun har mindre lyst og at han må finne seg i det. Så hva gjør man når det er han som ikke vil ha sex med partneren sin lengre? Jeg er 27 uker på vei, og har en ganske synlig mage. For ca to måneder siden ble sexlivet vårt snudd på hodet, da han oftere og oftere sa nei til mine tilnærmelser. Vi har nå gått fra sex fire ganger i uken til fire ganger i måneden. Jeg har spurt ham om hvorfor det har blitt sånn, men han bare benekter det hele og sier at det ihvertfall ikke blir noe når jeg presser ham slik. Jeg har etterhvert blitt veldig frustrert og såret over at han ikke vil være intim med meg, og dette går ut over vårt samliv og mitt selvbilde. Det finnes ikke tvil om at han er glad i meg, og han elsker å holde rundt meg og stryke meg. Han bare tenner ikke på meg! Jeg kan ikke se noen annen sammenheng enn at han ikke liker kroppen min nå når den har forandret seg så synlig, for det startet når jeg ble synlig gravid. Dette synes jeg er fryktelig sårende, og han nekter å snakke noe om det, han sier bare at det er noe jeg innbiller meg.. Men jeg føler det sterkere og sterkere, og føler samtidig at vi driver fra hverandre når vi ikke kan være sammen på den ultimate måten, - noe som betyr veldig mye for meg! Hva skal jeg gjøre? Må jeg ta det samme rådet som gis til mennene og bare finne meg i det? Jeg vet ikke om jeg klarer det, for jeg føler meg totalt mislykket og rett og slett uønsket..

Svar:
Kjære deg!
Gjennom et langt jordmorliv har jeg møtt flere kvinner i din situasjon der alle er like frusterte, fortvilet og lei seg som deg. Det er ikke vanskelig å forstå. Men hvorfor er det så vanskelig for oss kvinner å bli avvist seksuelt når vi nærmest tar det som en selvfølge at menn skal forstå oss når vi ikke ønsker sex?
Henger det sammen med det gamle kjønnsrolle mønsteret?
I tilfelle det gjør det er det trist at vi ikke er kommet lenger i 2006.
La oss bruke hodet- ikke bare følelsene.
Hvorfor skulle han ikke tenne på deg nå? Den kvinnen han elsker, som han liker å holde rundt, være nær og stryke på. Den kvinnen som bærer hans barn i en voksende mage han kommer til å bli mer og mer stolt av.
Men, han skal bli far - og det kan være krevende og utfordrende på mange plan at det kan tærer på energien hans.
Menn kan fortelle at det ikke føles naturlig for dem å ha samleie etterhvert som magen vokser. Det behøver ikke har noe med å mangel på seksuell lyst eller tenningsmekanisme, men med et barn der inne føles det så helt annerledes for dem.
Jeg vil råde deg til å gi slipp på de negative tankene du har om deg selv og kroppen din. Ikke bli din egen fiende!
Nyt stundene med partneren din. Nyt nærheten og kjærligeten han gir deg. Gjengjeld din kjærlighet til han og gi han det rommet han nå ønsker og trenger. Ikke glem at seksualitet er så mye mer en samleie.
Savner du orgasmen så sørg for den selv.
Tid er alltid god medisin.
La han komme til deg når han selv ønsker det . Ikke pres eller bebreid han. Respekter han og husk at svangerskap er en sårbar periode for begge to.
Ta vare på din egen verdighet, vær klok og tålmodig og vit at en ny vår kommer!
Ønsker deg/dere lykke til.
Hilsen Monica.