Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er i en svært stresset situasjon nå. Har det ikke lett på jobben ettersom jeg er gravid og moren min har blitt forlatt av mannen sin... Igår tok hun nesten overdose (hun er tidligere alkoholiker og pillemisbruker). Jeg er nå 18 uker på vei og lurer på om min situasjon kan gå utover babyen? Kan babyen ta skade av dette? Trenger et svar fort for jeg orker ikke å leve i uvisshet!!! mvh mette

Svar:
Svar: Kjære Mette! Jeg forstår at dette må være svært vanskelig for deg. Har barna det vondt plages foreldre, og har ikke foreldrene det bra, plages barna. Men , det er en forskjell. Voksne må ta ansvar for sitt egnet liv, og egne valg. Nå er det deg og ditt liv det dreier seg om. Du er selv i en sårbar periode og trenger både omsorg og støtte. Av og til trenger vi å beskytte oss litt for andres smerte for å kunne ta god vare på oss selv. Det kan godt være at du bør tenke på det som et ledd i god egen omsorg. Klarer du å lage deg en ”mur”/ sette en grense for hvor langt du vil slippe andres liv, andres smerte inn i ditt eget kan det være til god hjelp. Det kan gi deg et annet utgangspunkt med bevissthet om hvordan du selv vil ha det. Kanskje kan dette gjøre det til en vel så god ”støttespiller” for moren din om du får det til. Trenger du hjelp kan for eksempel partneren, gode venner, jordmor eller legen din være aktuelle samtalepartnere i ”snu operasjonen.”
Jeg vil tro at selv om du har mange og lange perioder på døgnet der du føler deg uglad og trist, så er det vel forhåpentligvis flere timer der du er fylt med gode tanker og følelser for barnet du venter. Bli bevist nå og fyll deg opp med alt det positive du kan finne rundt deg av blant annet vakre sanseopplevelser og mennesker du trives med. Sett av tid til det du vet gjør deg godt som en motvekt til det negative, og babyen vil nok ikke lide på noen måte.
Lykke til med positive tanker! Hilsen Monica.