Spørsmål:
Jeg er 9+1 uke på vei i svangerskapet, har vært en del kvalmen, ømme bryst/brystvorter, stikking i magen... Men nå har kvalmen forsvunnet, og jeg innbiller meg at brystene ikke lenger er like ømme som de var for bare en uke siden.. Er veldig bekymret for spontanabort, så nå er jeg litt redd for at det er det jeg har i vente siden symptomene ser ut til å avta.. Er bekymringen rasjonel eller har jeg ikke noe å bekymre meg for?...

Svar:
Svar: Nå spør du veldig vanskelig, for dette er så veldig individuelt. Jeg vil råde deg til å fokusere på GLEDEN! Du er gravid, og det er du inntil det motsatte er bevist! Mange kvinner merker ingen svangerskapsymptomer i det hele tatt. De bare tester positivt og må stole på det.
Dessverre er det mye vi moderne mennesker er redde for og plager oss med. Det er ikke vanskelig å forstå for i vår hverdag kontrollerer vi så mye at vi lures til å tro at vi kan kontrollere livet. Svangerskap og fødsel lar seg ikke kontrollere!
Er det ikke deilig at kvalmen forsvinner og at brystene ikke er så ømme lenger? Det er helt normalt det også…………akkurat som alt det andre du kanskje også vil oppleve gjennom uker og mnd. som ligger foran deg, som også kan engste deg.
Lykke til videre! Hilsen Monica.