Spørsmål:
Hei Jeg gikk gjennom en dødfødsel for akkurat fire uker siden. Etter to uker var renselsen over og jeg og min samboer gjenopptok vårt seksuelle samliv. Vi ønsker begge å forsøke å bli gravide igjen så vi har ikke benyttet prevensjon i disse to ukene. Det jeg lurer på er når jeg kan forvente å få tilbake menstruasjon igjen? Jeg vet det er en mulighet for at jeg allerede kan være gravid eller kan bli før evt. mens kommer tilbake. Jeg er veldig redd nå med tanke på det vi har opplevd, og det å ikke vite hvor jeg befinner meg i min syklus eller vet om jeg er gravid gjør at jeg tenker veldig mye på dette. Kan en graviditetstest vise positivt allerede eller må jeg være mer tolmodig?Vet at det anbefales å vente en stund før en starter prøvingen igjen. Men føler at jo mer jeg tenker på det og jo lenger vi venter desto mer engster jeg meg for de store utfordringene det nye svangerskapet vil by på. Siden vårt barn døde i magen min(uke 32), er det mulig at syklusen var i gang igjen før hun ble født? Beklager, men dette ble rotete...Om ikke annet, kan du fortelle meg litt om hva jeg kan forvente eller hva jeg burde gjøre? Vennlig hilsen engstelig

Svar:
Det er trist å høre at dere mistet barnet dere ventet. Det er vel noe av det verste som kan skje. Barnet man ikke ble kjent med utenfor livmoren, men som man hadde så mange drømmer og tanker om.
Jeg forstår godt at usikkerheten er stor, at dere ikke helt hva dere skal /bør gjøre os.v.
Det er vanskelig å gi råd, men når de gis i en situsjon som denne, råd om å vente litt med nytt svangerskap er det med tanke på at tid gir dere en mulighet til å komme et stykke videre i sorgprosessen.. En mulighet til å ikke bare være engstelige for det nye barnet.
Jeg vil si; følge hjertet ditt og gjør det som føles riktig for deg.
Til mens syklus; det er ikke uvanlig om det går opptil 6 uker eller mer før mensen kommer. Selv om barnet døde i magen påvirker ikke det din mens syklus. nå. Dette er en finstemt hormonstyrt balanse som kroppen selv styrer.
Du kan selvfølgelig oppleve om dere nå fortsetter samlivet uten prevensjoin at mensen uteblir helt p.g.a. nytt svangerskap. Dersom det er viktig for dere å vite om du er gravid eller ikke så fort som mulig vil jeg råde deg til å ta en gravitetst av og til. Kanskje en hver uke, om du tåler det rent psykisk. (Det kan bli mange skuffelser og mye stress) Ofte merker jo kvinner at de er gravide ganske raskt når er vet at muligheten er tilstede.
Snakk sammen og se om dere kan finne ut hva som er bets for dere. Det kan være en idè og se om dere klarer å ta livet og dagene som de kommer uten å ha full kontroll til en hver tid. Kanskje kan det være like godt?
Sørg for nok hvile, mosjon, godt kosthold, ta folat, tran og vitaminer, og unn deg kun det beste.
Jeg ønsker dere alt godt, og er så glad for at kroppen gir oss mange sjanser .
Hilsen Monica.