Spørsmål:
Hei Monica. Endelig fikk vi også gledesbeskjeden på 10ende prøverørsforsøk!! Å nå er vi endelig passert 12 uker å så langt har vi ikke kommet før!! Men jeg er ikke rolig av den grunn.... Føler hele tiden at jeg blør...( Har utflod men klør ikke.... ) Så d betyr at jeg stadig går på "do" å sjekker å detta er veldig slitsomt....Er detta normalt??(I den forstand d kan kalles normalt) Har også stikkninger i magen helt nede å lurer på om d er normalt??? Blir skremt av den minste rare ting jeg kjenner... Selv om legen min sier d er 99% sjanse for fødsel nå.. På forhånd takk:)

Svar:
GRATULERER!
Det er helt utrolig flott,- og for en innsats. Jeg har bare lyst til å si deg, ingenting kan bli verre en hva du har vært igjennom, verken fysisk eller psykisk. Om det er en trøst?
Det er akkurat så slitsomt som du beskriver i starten. Man sjekker i buksen ved hvert toalett besøk, og utenom også. Strikninger og mens murring hører med, krampelignende smerter i lysken om du snur deg i sengen eller reiser deg brått opp og stadig nye ting kan dukke opp
Du er med andre ord helt normal.
Men, det er ikke vanskelig å forstå at du med din helt spesielle historie er usikker og urolig. Klarer du imidlertid å tenke positivt, få kontakt med en varm jordmor som har tid til å følge deg/dere på denne spennende ferden, ta en dag og en uke om gangen og fokusere på all glede som du vil fylle deg selv og barnet du venter med, kan du få en uforglemmelig tid.
Det går mot lysere tider, dagene blir lengre og solen varmere. Ta deg tid til å delta utendørs og kjenn hva mosjon og daglige spaserturer kan by på. Tanker trenger også å være i bevegelse...........
Ønsker deg et flott svangerskap og en spennende reise med din helt spesielle passasjer ombord.
Hilsen Monica.