Spørsmål:
Hei. Jeg er nå 13 uker på vei og er helt avhengig av lykkepillen cipramil. Er så veldig bekymret at fosteret skal ta noe skade. Jeg ha trappet ned noe, så jeg tar 20 mg ca annenhver dag. De jeg har snakket med om dette vet veldig lite om det så jeg lurer på om du har noen "beroligende" svar til meg. På forhånd takk...

Svar:
Svar: Det er bra at du har et bevist forhold til hva du putter i munnen. Det er viktig. Barnet er helt avhengig av hva du "serverer" siden hun/han lever sitt liv i din kropp. Jeg forstår godt din bekymring, og kan fortelle at det er flere i din situasjon.
Når det gjelder medisiner er det heldigvis streng kontroll her i Norge. I følge Felleskatalogen som leger bruke når de forskriver medisiner, står det om Cipramil at medikamentet går over i morkaken og fordeles i fosteret på samme måte som hos moren. Det står ikke at det er fosterskadelig eller at det ikke må brukes av gravide. Det står i imidlertid at små mengder går over i morsmelken, og at det derfor ikke bør brukes under amming. Ønsker du å vite mer kan det være en ide å henvende deg direkte til produsenten av medikamentet.
Med tanke på avhengighet til et medikament kan jeg fortelle at jeg kjenner kvinner som har trodd at de aldri ville kunne slutte med sine antidepressive piller, men som klarte det. De fant blant annet ut at det var forskjell på å være deprimert og å ha en depresjon. Har du en lege du stoler på og som kan hjelpe deg kan det være lurt å ta en ordentlig prat med vedkommende. Psykologhjelp kan være et godt alternativ. Det er trist om du må gi avkall på å gi barnet ditt bryst p.g.a. medisiner.
Jeg håper det beste for deg, og ønsker lykke til videre. Kan det være en ide å bruke Babyverden.no diskusjonsside for å komme i kontakt med kvinner i samme situasjon, og få deres erfaring?
Hilsen Monica