Spørsmål:
Hvem kan jeg ta kontakt med ang fødselsangst? Jeg er ei jente på 22år som er livredd for å føde.Jeg er 3mnd på vei,og helt siden jeg fikk vite at jeg var gravid har jeg vært livredd. Jeg kaldsvetter og ligger våken om natta.Hva er muligheten for å få keisersnitt?Håper å bli tatt på alvor.

Svar:
Svar: Kjære deg. Ta kontakt med helsestasjonen og få jordmor/fastelegen din til å henvise deg videre til den fødeavdelingen du ønsker å føde ved. De fleste fødeavdelinger har nå et opplegg for kvinner med angst der du vil bli tatt på alvor og vil få den oppfølgingen du trenger. Kvinner kan også være med og ta avgjørelser angående sin egen kropp. Du kan selv velge fritt hvor du vil føde. Du kan evt. gå på hjemmesidene til de forskjellige sykehus og sjekke ut selv. Håper du finner noen kloke, varme mennesker om kan være med deg i denne viktige tiden fremover. Hilsen Monica