Spørsmål:
Hei Monica. Jeg har et problem som jeg håper du kan hjelpe meg med, gi noen tips. Samboeren min forstår meg ikke. Det virker som om han bare tror at jeg later som og at jeg ikke er helt ærlig. Her om dagen holdt vi f. eks på å pusse opp soverommet og da ble han sur da jeg ikke orket å male mer og ville gi meg for kvelden. Jeg klarer jo ikke mer! Kroppen begrenser seg selv når man er 6 måneder på vei. Har flere lignende opplevelser som denne. Dette er utrolig sårende og frustrerende og jeg kommer liksom ikke gjennom hos han. Takk for svar.

Svar:
Jeg forstår godt at dette oppleves sårende og leit. Du er nok ikke alene om å oppleve manglende forståelse fra partner, men kanskje kan grunnen være at menn ikke har nok kunnskap om hva en graviditet gjør med kvinne kroppen. Heller ikke hvilken viktig rolle de har som omsorgsperson i denne spesielle tiden.
Jeg vil foreslå for deg at dere sammen leser i Svangerskaps boken. Du kan f.eks lese høyt for han. Der står det blant annet om plager knyttet til svangerskaps uker o.s.v.
Du kan også ta det opp med jordmor og invitere han med til en kontroll time. Det er mange menn som nå kommer sammen med kvinnen hver gang.
Om jordmor kjenner til problemet kan hun på en god og klok måte ta dette opp med dere som par uten at han forstår at du har bedt om det.
Det er også slik at mannens omsorg for sin gravide kvinne er en god inversering i fosteret vekst og trivsel. Det kan være en god motivering.
Let etter god løsninger.
Vær ærlig og fortell han hvordan du har det uten å bli sur. Vent ikke at han skal forstå hvordan du har det om du ikke sier det med ord.
Håper dere får en god tid sammen!
Hilsen Monica.