Spørsmål:
Eg er i uke 32 og er ufattelig sliten, og begynner og bli veldig deprimert egentli pga eg er så sliten og føler meg helt jævli. åsså har eg begynnt med en stygg uvane, at eg ikke finner meg mat fordi eg ikke orker å reise meg, eg bor aleine og har ingen til å hjelpe meg å finne mat osv.. Kan man be om å få fødselen startet? og når kan det skje?

Svar:
Det kan være en stor på påkjenning å være alene om graviditeten.( Forhåpenligvis er du ikke det?) Men du bor alene og må ordne alt selv,i nkludert måltider.
Uten MAT OG DRIKKE ingen ENERGI! Du bare spise, om du vil eller ikke!
Det er ikke underlig at du føler deg ufatterlig sliten og deprimert. Man blir det av ikke å få tilført energi.
Jeg vil råde deg til å snakke med familie og venner, gå på besøk og ta i mot besøk, spise sammen med noen, og spis til faste klokkeslett.
Ta det også opp med jordmor/legen din og få litt hjelp derfra til å komme videre.
Kanskje kan du komme i en gruppe der du bor.
Vær kreativ! Dette er så utrolig viktig for deg og barnet ditt at du kommer deg ut av denne vanskelige situasjonen.
Det er svært sjelden man setter igang fødsel uten at det er en helt spesiell grunn for det, oftest at barnet har det bedre utenfor livmoren. Det kan også skje på grunn av mor ellers mors helsetilstand, men jeg tror ikke du skal ha forventninger om at det vil skje med deg.
Håper du velger å at nytt grep på livet ditt. Du fortjener å ha det bedre enn hva du har nå.
Se fremover og snakk med mennesker du stoler på om hvordan det står til med deg.
Ta små skritt. En dag av gangen og sakte men sikkert vil dagene dine endres.
Ønsker deg alt godt og håper du etterhvert får det bedre.
Hilsen Monica.