Spørsmål:
Jeg var gravid i 22 uke uten å vite det. Hadde ingen andre symptomer på graviditeten enn vektøkning. Levde derfor ikke spessielt sunt, røkte sigaretter daglig å var på noen fester. På sykehuset trodde de ikke dette var grunnen men de fant heller aldri ut årsaken. Men det hører med til historien at jeg gjennomgikk en krise på denne tiden. Hadde funnet ut at samboeren min sto i med en annen dame og dette førte til brudd,mye angst å vonde følelser. Var kjempestresset og rasende! Mitt spørsmål er om dette kan ha vært årsaken til aborten ca 2uker senere? Husker også at jeg blødde kraftig noen dager etter bruddet,noe jeg da trodde var mens. Hvet det ikke har så mye å si uansett nå i ettertid,men sitter da her å lurer..

Svar:
Det er ofte veldig vanskelig å si noe om årsaken til en abort om den kommer tidlig eller sent. Ofte er det fosteret som selv avslutter fordi noe har gått galt i tidlig fosterutvikling.
Du sier ikke noe om hvor stort ditt foster var. Ofte kan man se når fostertet stoppet i sin utvikling utfra størrelse og på den måte få vite sånn ca. i hvilken uke det kan ha skjedd.
Om denne opplevelsen du hadde kan ha virket inn må evt. sees opp mot størrelsen på fosteret, og kan selv da ikke med sikkerhet sies å være hele forklaringen.
Kanskje er det best å legge det bak seg og gå videre.
Det som imidlertdi blir viktig for deg er at du alltid opplyser om dette ved neste/senere svangerskap.
Sene aborter (som du har opplevet) kan også knyttes til kvinnens livmorhals og skal følges opp.
Ønsker deg alt godt! Se fremover og ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.