Spørsmål:
Hei. Jeg lurer på hva jeg får vite om jeg ønsker å se kopi av journalen min??
har en sønn på 4 og har prøvd å bli gravid i 3 år.
Jeg er gravid igjen etter 6 spontan aborter og er nå 18 uker på vei.Klarer ikke la væe å tenke på at noe er gale og har fakitisk angst for å miste igjen.
Jeg har bedt om å få journalen etter min første fødte og mine 6 Sa.
vil dette skremme meg mer eller kan det væere nyttig for meg å lese dette??
For etter at jeg har søkt om dette er jeg redd for å lese noe jeg ikke psykisk takler..
Please svar meg....
God klem

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er ikke det miste rart at du er redd og kan kjenne usikkerhet rundt disse tøffe opplevelsene. Noe annet ville vært helt unormalt. Det er fantastisk at du er 18 uker! Bestem deg for nå for at dette skal gå bra, og bruk energien din på en god måte til fordel for deg selv og barnet du venter. Du spør om journalen din. Egentlig tror jeg det er svært lite du kan få ut av relevante opplysninger. Det skrives ofte i ”kortversjon, med latinske/ medisinske ord som kan vanskeliggjøre sammenhengen. Jeg vil heller foreslå for deg at du prøver å få personlig kontakt med noen på fødeavdelingen/ gynekologisk avdeling som sammen med deg kan gjennomgå journaler/epikriser. Snakk med jordmor/lege du går til kontroll hos og be om råd i forhold til hvem evt. hvor kontakten skal rettes. Et annet alternativ er at du ber jordmor/lege gjennomgå journalen sammen med deg når du får den tilsendt. Det er en ”tung” historie du bærer på. Det er viktig å få ”ryddet opp” og få vite istedenfor å tro eller være usikker på hvordan det egentlig var.
Lykke til videre! Hilsen Monica.