Spørsmål:
Jeg våkner om morgenen og føler bare reddselen detter som en sekk over hodet. Jeg har 2 barn fra før og har en stund følt eggstokkene hyle (vært babysyk). Men så etter at de to streken på testen hadde sunket inn så ble jeg så redd. Jeg klarer ikke å glede meg lenger og ofte tenker jeg på å ta det bort. Jeg har termin 9. juni så det er fortsatt en mulighet. Men fordi jeg så lenge har følt at jeg ønsket et barn til er jeg redd for at jeg vil angre noe forferdelig hvis jeg tar det bort. Hva skjer med meg? Hva kan jeg gjøre ? Vær så snill og hjelp meg.

Svar:
Jeg vil råde deg til å snakke med noen du har tillitt til og som kjenner deg. Partner, familie og nær venn kan være gode samtalepartnere , mens jordmor /fastlegen kan by på den faglige delen som også er nyttig og god i en så viktig sak. Ambivalensen som du nå er midt oppe i er kjent, det samme er redselen du beskriver. Det er på ingen måte en unormal reaksjon. Gjennom en eller flere samtaler kan du selv få sortert tanker, kjent på følelser og få bearbeidet det hele.
Håper det blir en god prosess der også gleden gis plass!
Hilsen Monica.