Spørsmål:
Når man er på ul, kan man ta grundig feil av terminen da? Jeg er ENORMT nervøs for dette, i og med at jeg ikke viste at jeg var gravid før rundt uke 5-6,(i følge ultralyd tremin, menstermin er ca. 3-4 uker anerledes, husker heller ikke helt korrekt når jeg hadde siste mens!) da jeg begynte å bli i dårlig form og kaste opp. Men min bror ble født akkurat en mnd. før termin, og han var akkurat som en gjennomsnitlig baby, 3500 g og 50 cm! På UL så måler de jo ut i fra str. på forskjellige kropps- deler osv. så kan det hende at de kan måle heelt feil? Så nå som jeg er i uke 36 kanskje får baby nå når som helst?? At jeg kanskje allerede er i uke 39 ?? Jeg er så redd for å få et barn som ikke er friskt og at det er min feil, får ikke sove om natten eller noe! Må vel si det at grunnen til engstelse er at jeg drakk en del alkohol i begynnelsen pga. en feiring sammen med venner! Er så bekymret Monica, du aner bare ikke!

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er trist hvis den viktig energien du nå skulle bruke på å forberede deg til fødselen går med til å engste deg for dette.
Det er sjelden at en UL undersøkelse gir helt gal termin. Selv om det beste tidspunktet for terminbestemmelse er mellom 17-20 uke, hender det for eksempel at kvinner kommer ”for tidlig” og blir bedt om å komme tilbake senere for å få en mer nøyaktig termindato. Det vil si at man når som helst kan se ved hjelp av UL hvor stor et foster er.
Det er således liten sjanse for at ditt barn skal være eldre enn 36 uker.
Mitt råd er at du snakker om dette på neste kontroll. Det er viktig å dele tanker når man har det som du beskriver. Gjennom å prate om det får du også bearbeidet det.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.