Spørsmål:
Da jeg ført fikk vite at jeg var gravid, var det hele stooor stas! Men nå, i min 14 uke, er jeg helt sikker på at det hele bare er tull og at det er noe galt med menstrausjonen min. Har hele tiden "følelsen" av at mensen skal komme, men det kommer ikke noe. Har fått det inn i hodet at babyen er død, at jeg har drept den ved å gå i for trange klær eller fordi jeg har ligget på magen om natta. Og jeg har ikke fått noen eksakt bekreftelse på at jeg er gravid fra legen min, fordi han hadde dårlig tid da jeg var inne på førstegangsundersøkelse. Og så tenker jeg at siden jeg ikke har fått det, kan det jo være at det er noe galt!?! Jeg holder vertfal å bli sprø av å gå å tenke sånn... Er det normalt? Kjæresten min begynner å bli litt lei han også.... Trenger å høre at alle mine tanker er normale!!!!!! Som det synges i sangen "Du tror det ikke før du får se det..."

Svar:
Svar: Jeg kan trøste deg med at ambivalens er svært normalt, men også til å bli gal av. Jeg har hatt kvinner til kontroll som har kommet med urinprøver opptil tre ganger for å få den sammen bekreftelsen. De kunne bare ikke tro det. Det er den ene siden av saken. Den andre er kontrastene mellom stor glede og dyp fortvilelse. Det er også normalt, - og det kan skje med minutters mellomrom.
Men, rundt 12 uke kommer livmoren opp av bekkenet, og er man heldig kan hjerteslagene til fosteret høres utvendig. Kanskje kan det hjelpe deg? Finn en hyggelig jordmor og fortell hvordan du har det. En god prat og hjertelyden fra den lille huleboeren kan kanskje gjøre den store forskjellen nå.
Lykke til med denne spennende reisen som også kan innebære overraskelser!
Hilsen Monica.