Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 17 - 3. Dette er min 4 baby, men jeg føler meg ikke gravid annet enn i brystene, som er såre og vokser som bare det! Synes magen har begynt å krympe, kjenner ikke liv i magen og har begynt å få dårlig følelse i hele meg... Har hatt en del blødninger under dette svangerskapet og vært nervøs hele veien - aner ikke hva jeg skal gjøre uten å kjøre meg selv inn i en bekymringsrunde...

Svar:
Voksende, såre bryst er alltid et godt tegn. Krympende mage tror jeg bare betyr at du ikke er så oppblåst lenger.
Livmoren er liten enda, -den har til nå ikke har kunnet gi deg "mage".
17+3 uten å kjenne spark er heller ikke uvanlig selv om de fleste fleregangs gravide kjenner det på denne tid. Morkakens plassering kan også være med å påvirke dette.
Jeg vil råde deg til å be om å få komme innom hos jordmor. Hun kan sjekke fosterlyden med doppler.
Når kvinner i din situasjon hører disse disse deilige dunkene fra et bankende hjerte roer de fleste seg.
Dessuten skal du snart på UL og får se barnet selv med egne øyne.
Det er også forskjell på foster. Mens noen i samme søskenflokk er livlige i magen og ikke gir mor mye fred og ro, kan andre oppføre seg helt annerledes.
Håper du gir deg selv litt ro og samler krefter til veien videre!
Lykke til!
Hilsen Monica.