Spørsmål:
Jeg og samboeren min fikk ei jente  feb 2007. jeg er 20 år og hun er 17. Det som er er det at de er på reiser så mye fordi jeg går skole og er lite hjemme. Hun pendler mellom mor og far (som da er skilt) . Det kan gå opptil 2 månder før jeg ser jenta mi :( men det jeg egentlig lurer på er om babyen vår kan glemme meg? for sist jeg møtte dem begynte hun å skrike da hun så meg, som om jeg var en fremmed :( så nå skal min samboer til syden i påska, og jeg må ha jenta vår alene i 9 dager og er veldig nervøs! håper du skjønner hva jeg mener. Hun er ikke så lett å prate med heller, for hun sier bare at alt går bra uansett hva det gjelder. så jeg får ikke se jenta mi før 14 mars nå, å da må jeg ha henne helt alene etter så lang tid... håper på svar K

Svar:
Nei, man kan ha mange utfordringer som far, det er noe vi alle vet som jobber med mennesker.
Jeg vil ikke tro at datteren din glemmer deg nå som hun snart er et år gammel, men jeg forstår din engstelse for påsken, og vil råde deg til en god prat med samboeren din før den tid. Ta det gjerne opp med helsesøster om dere trenger en tredje person i samtalen.
Dere  trenger å være sammen noen dager før mor forlater henne slik at hun er helt trygg på deg igjen når mor blir borte.
Du trenger å vite hvordan hennes dagsrytme er, hva hun spiser, hva hun trives med o.s.v.
Det kan være nyttig å tenke på barnet som en liten voksen som skal behandles med respekt og med samme rettigheter. I tillegg må vi forstå og skaffe oss kunnskap om hva som er bra for barnet og hva barnet trenger av trygghet, omsorg ,stimuli  og grenser for å få alle sine behov tilfredsstillet.
Dette er et stort ansvar vi som foreldre har.
Når man er ung kan det være vanskelig å se helheten og forstå hvordan alt henger sammen. At det du blir utsatt som barn kan vise seg mange år senere.
Heldigvis er barn robuste og det går bra med de fleste, men hvorfor ikke forsøke å gjøre det beste mulig?
Du må aldri slutte å bry deg, stille spørsmål eller være interessert i hvordan datteren din har det, også når du ikke er der.
Ønsker deg lykke til og håper dere får fine dager i påsken.
Hillsen Monica.