Spørsmål:
Slik er sit: Kari sliter med store humørsvingninger å kaster ofte ting på mammen sin helt uten grunn...hun blir gravid...ting blir enda verre etter fødsel.Hun truer med å ta livet av seg seg å andre,bryr seg ikke om jentungen og har stoooore humørsvingninger.Jenta di sin er nå 6mnd.Mannen prøver å prate med hene om dette men blir bare sur å stikker av å sier at hun ikke vil ha jentungen å truer med det ene å det andre.Skriver selvmordsbrev også...hva kan vi gjøre vi som står på sidelinjen å ser alt dette?Er redd for kameraten vår å ikke minst ungen...hjelp,hva kan/må gjøres??

Svar:
Det høres veldig alvorlig ut,-flott at du ønsker å hjelpe familien.
Jeg vil foreslå for deg at du snakker med kameraten din om saken. Spørre han om hvordan du kan være til hjelp, evt. hva hun/han trenger hjelp til. Hva med Karis familie? Er det noe å hente der?
Om ikke det går kan du forsøke å finne ut hvem som er fastelegen og ringe til fastlegen hans/hennes for å gi fra deg viktig informasjon og fortelle at du er bekymret og at de trenger hjelp.
Om du vet hvilken helsestasjon de bruke kan du ta kontakt med helsesøster. Du har også en mulighet til å kontakte barnevernet ved å gi en bekymringsmelding om barnet.
Til alle disse instanser kan du være annonym om du ønsker.
Disse menneskene er i stor nød. Det er viktig å bry seg!
Hilsen Monica.