Spørsmål:
Hei. Fødte for 9 mnd siden, men kunne like gjerne vært for to uker siden. Føler meg helt på bånn og vekta går ikke nedover. Er ganske deprimert, men lurer på hvor vanlig det er å ha det slik? Går d virkelig så lang tid før man blir seg selv igjen?? Har begynt å trene, men er så utålmodig...Føler at jeg ikke tar nok vare på dattern min..er i dårlig humør osv..Har du noen gode tips?? Takknemlig for svar. Hilsen Lotte..

Svar:
Kjære deg! Det trist å høre hvordan du har det. Om det kan være en liten trøst er det ikke uvanlig å føle seg deprimert av og til etter at man har fått barn, - spesielt ikke etter det første barnet. Men, så bra at du har begynt å trene. Det forteller at du er på offensiven, og i riktig retning.
Min erfaring er at den som ”eier” problemet oftest er den som vet mest om det. Sannsynligheten for at du vet hva som gjør deg godt, hva du trenger nå for å komme deg videre o.s.v. er stor. Mitt beste råd er derfor: Våg å vær ærlig mot seg selv og partneren din. Snakk om hvordan du har det. Ved å snakke får du bearbeidet det, og kan kanskje finne løsninger du ikke hadde tenkt på. Om han ikke vet det kan du fortelle at det ikke er uvanlig å ha det slik du beskriver, - at det ikke er farlig, men at han må på banen.
Ta kontakt med helsestasjonen for å komme sammen med andre som har barn på samme alder. Det kan være fint å dele utfordringene.
Sørg for variasjon i hverdagen. Tenk nytt. Unn deg litt mer tid for seg selv, nok søvn og kom deg UT i frisk luft. Det er så vidunderlig godt for både kropp og sjel.
Fokuser på det positive, alt det du får til. Si noe pent til deg selv hver dag, og sett deg små mål. Du blir den gamle jenta igjen, og du er sikkert en herlig mor.
Lykke til med god egenomsorg og en ny og bedre hverdag.
Hilsen Monica.