Spørsmål:
Hei. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Forloveden min er snart 8 uker på vei og hun vurderer nå abort. Dette på grunn av at hun mener vi ikke kommer til og klare og ha et lite barn, da vi begge går på attføring og har dårlig inntekt. Selv mener jeg at vi kommer til og klare det og jeg har virkelig troen på det. Dette er første gangen, så jeg ønsker og håper virkelig hun velger og føde dette barnet. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg sitte "stille" og akseptere at hun tar abort?

Svar:
Jeg forstår at dette er vanskelig og frustrerende for deg/dere. Det kan sikkert føles urettferdig for menn at kvinner sitter med hele avgjørelsen, men det er nå engang slik at kvinner blir gravide, bærer barna frem og siden ha mye av ansvaret for dem, i alle fall mens de er små.
Jeg tror du alt gjør det beste du kan gjøre; å støtte henne.
Jeg tror også det føles godt å dele sine innerste tanker med deg og likevel oppleve at du vil gå for det. Kanskje er det en prøve for å se om du virkelig mener det du sier og vil gjøre ditt ytterste for at dere skal klare dette (siden hun er usikker selv)?
Jeg vil råde deg til å prate om det som har skjedd. Klarer du å være nysgjerrig på tankene hun har, på hva hun er redd og bekymrer seg for kan det komme mye godt ut av samtalen. Du må lytte og høre på hva hun sier uten å komme med motforestillinger eller være overbeveisende.
Når hun snakker uforstyrret gir du henne en god mulighet til å få klarhet i egne tanker og få bearbeidet følelser. Det er utrolig viktig i en slik vanskelig sak.
Du kan også foreslå for henne at dere sammen oppsøker jordmor eller fastlegen for en samtale. Det kan være god hjelp med en tredje person tilstede.
Håper dere finner en god løsning sammen.
Hilsen Monica.