Spørsmål:
Hei. Er gravid i uke 24 og har for tiden en tendens til å overreagere på ulike situasjoner. Problemet er at jeg ikke innser dette før i ettertid, og blir da plaget med dårlig samvittighet i lang tid. Disse reaksjonene gjør seg i størst grad gjeldende i jobbsammenheng og ofte i diskusjoner. Jeg har i grunn sett på meg selv som en diplomatisk person tidligere, og sliter nå med å forholde meg til denne siden av meg selv...Har du noen råd å komme med?

Svar:
Tror mange kan kjenne seg igjen- også ikke-gravide (om det kan være til trøst?) Her kommer noen tanker du kan dvele ved om du ønsker. Det må nødvendigvis ikke bare ha med svangerskapet å gjøre:
Kan det være god grunn for dine reaksjoner?
Har du f.eks tidligere vært for overbærende eller mer diplomatisk enn du egentlig ønsket å være?
Hva er det du reagerer mest på? Handler det om sak eller personer?
Er du for sliten?
Er det andre ting i livet ditt som plager deg?
Noen råd:
Det kan være lurt å tenke over dette før du går inn døren til jobben hver morgen. Legg en plan for hvordan du kan unngå å gå i denne fellen gang på gang. Det kan hjelpe deg dersom du :
* Sitter godt bakoverlent på stolen og prøver å være avslappet.
* Puster dypt engang før du sier noe.
* Når du er i ferd med å uttale deg kan du tenke over om du planlegger å si er klokt å komme med.
* Lytter mer enn før, - er mindre aktiv i samtalen/diskusjonen. Tillater deg å ha en annen rolle.
For noen vil det også være narturlig å si noe om dette/frustrasjonen til sine samarbeidspartnere.
Men,-av og til er kvinner også for strenge i sin vurdering av seg selv. Kanskje bør vi bli flinkere til å gi litt blaffen og slippe litt av kontrollen?
Mange sliter også med å "si i fra". Når vi så endelig gjør det, kommer dårlig samvittighet og bebreidelser.
TRIST synes jeg.
La oss alle bli flinkere til å gi hverandre større plass.
Lykke til!
Hilsen Monica.