Spørsmål:
Da jeg ble gravid ble jeg nokså hormonell i den forstand at jeg ble rørt av den minste ting. Når jeg leste om barselperioden forstod jeg det egentlig slik at i løpet av de seks ukene skulle hormonene rase tilbake til utgangspunktet. Men her sitter jeg, 8 måneder etter at gulljenta kom til verden, og blir fortsatt våt i øynene for alt mulig (før jeg ble gravid gråt jeg så å si aldri). Er dette normalt? Jeg ammer fortsatt, kan det være grunnen til at det føles som om hormonene fortsatt er i ulage? Bør vel også nevne at jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning/Hellp syndrom som førte til akutt keisersnitt i narkose fem uker før termin, og har nok ikke ”kommet over” tankene og følelsene rundt dette enda (spesielt at jeg gikk glipp av fødselsopplevelsen og den første tiden med barnet etterpå), men jeg gråter altså for alt mulig, det behøver ikke ha noe med barn å gjøre i det hele tatt, jeg blir bare så rørt for den minste ting, for eksempel når jeg leser eller ser noe på tv.

Svar:
Du er helt normal!
Husk at du er blitt MOR- og det handler om mye mer enn hormoner.
Glem den gamle jenta som aldri gråt. Det har gått mange tog siden den tid, og den vognen du nå er ombord i vil frakte deg gjennom ukjent landskap mot nye kyster.
I tillegg har det skjedd STORE. ALVORLIGE hendelser i livet ditt.  Jeg vil si det er bra du gråter. En følelse som ikke fritt får finne sin egen vei kan sette seg fast. Jeg vil tro du har mye å bearbeide fra  svangerskapet og tiden etterpå.
Jeg møter stadig kvinner som forteller om sorgen over ikke å kunne føde barnet sitt. Over forskrekkelsen av følelsene de kjente da barnet ble lagt i armene etter operasjoen og de egentlig ikke ønsket verken barnet eller noen andre der. Over morsfølelsen som ikke kom før dager etter kerisersnittet o.s.v.
Vi er ikke maskiner.
Vi er svært levende. Det er da du det beste beviset på.
La tårene renne. Det gir seg etter hvert. Du vil ikke ble slik for alle tid. Men, det har skjedd en forandring og den vil være der resten av ditt liv. Et lite barn har åpnet hjertet ditt. Det vil for alltid være åpent også for andre barn.
Som mødre kan kvinner kan føre verden videre i et bedre spor!
Lykke til  videre som mor.
Hilsen Monica som også gråt og var overrasket over alle tårene som kom da jeg fødte det første barnet. (-Jeg gråter nok litt  fremdeles, 32 år senere.)