Spørsmål:
Jeg sliter noe helt vanvittig med søvn. Hvis jeg er heldig og får sove når jeg legger meg, våkner jeg igjen etter 3-5 time rog får absolutt ikke sove igjen. Den andre veien er at jeg ikke får sove når jeg legger meg, og er oppe en 3-4 ganger før "jeg får det til".
Jeg har liggende innsovningspillen Imovane/ Zopiklon som det nå frister å ta for iallefall få én natt med sammenhengende søvn. Terminen min er om drøyt to uker, og jeg skulle gjerne vært litt uthvilt før fødselen starter... Kan jeg ta dette medikamentet?

Svar:
Svar: I følge anbefalinger fra Felleskatalogen står det under begge preparat at de ikke anbefales under graviditet. Jeg kan legge til at dette ikke er et helt uvanlig problem mot slutten av svangerskapet. Noen kvinner opplever det sammen og finner ut at de rett og slett ikke er slitne nok i forhold til hva de var mens de var i full jobb. Mange plages også av "forstyrrelser" fra blæren: må stadig opp og tisse. Det kan hjelpe å redusere inntak av væske fra tidlig kveld.
Men, -prøv om du klarer å tenke positivt men du ligger der og venter på søvnen. Du hviler kroppen i alle fall, kanskje kan du lese litt eller bare ligge og puste dypt og rolig, og kjenne hvordan kroppsdel etter kroppsdel slappes. Ikke la deg stresse, ikke tro at du kan kontrollere søvnen. La den komme når den kommer og gi den en mulighet til å komme til deg. Det er stressende å ikke få sove, men prøv og hjelp deg selv på en god måte. Ditt nye liv med et lite barn vil også bli noe lignende dette her. Du kan heller ikke da bestemme når du skal sove.
Urtethe, varm melk eller et godkjent helsekostpreparat kan være et forsøk verdt. Håper du klarer å fylle deg med noen nye gode tanker om søvn og at ”Ole lukkeøye kommer”!
Hilsen Monica.