Spørsmål:
Søndag for litt over en uke siden testet jeg positivt på to graviditetstester... Etter dette har jeg tatt to til, og de var også svært positive...Hvis jeg regner rett, så er jeg ca 6 uker på vei. Jeg har hatt veldig såre og ømme bryster, litt humørsvingninger og vært veldig sliten...Nå i de siste dagene, har de fleste symptomene gitt seg. Brystene er nesten ikke ømme mer, jeg er bare sliten og trett. Er kjempestresset....er livredd for ma/sa....har vært en del stress på jobb + at vi pusser opp hjemme. Har vært flink å slappe av på kveldene etter jobb...ER KJEMPE BEKYMRET!!!!! Er det normalt???

Svar:
Det meste som skjer i svangerskapet er heldigvis normalt. Svangerskap er imidlertid uten garantier, og er like forskjellig med hensyn til symptomer, plager og ubehag som kvinner forøvrig.
Jeg forstår din bekymring, men når klassiske symptomer forsvinner er det heldigvis ikke ensbetydende med at noe er galt med graviditeten.
Om du ikke klarer å slå deg til ro og bekymringene går på bekostning av din trivsel kan du evt. ta en ny graviditest.
Om det er noen trøst for deg er det helt normalt å være vedlig trøtt og sliten de første ukene/mnd.
Ta frem de postive tankene, fyll deg opp med det som gjør deg godt og stol på kroppen din.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.