Spørsmål:
Er nå 9+3 uker på vei, og starten på dette svangerskapet har vært humpete! Pga vanskeligheter med å bli gravid på normal måte, ble vi gravide med ivf. Ca 1 uke etter innsetting begynte jeg å blø og jeg trodde alt var over, antagelig var det en festeblødning, for jeg fikk en klar positiv test 19 dager etter innsetting. Da jeg var ca 6 uker på vei kom en kraftig brun utflod som varte i nesten 1 uke. For en uke siden fikk jeg se at det var liv laga i uke 8+4. Alt såg veldig fint ut. Etter dette har jeg hatt flere små utbrudd av brun utflod. Du skriver at dette er ganske vanlig. Men jeg sliter virkelig med å slappe av. Det har vel med at vi mistet vårt første barn 3 uker før termin. Barnet hadde kromosomfeil, og jeg er selvsagt veldig redd for at det skal gjenta seg. Vi skal "spesial" ultralyd i uke 11. Jeg håper at alt er bra med barnet, men frykter selvsagt at vi kanskje må avbryte svangerskapet. Jeg prøver å tenke positivt, men sliter med dårlig søvn og tunge tanker, ikke tør jeg å ringe jordmor heller, fordi jeg er redd dette bare blir fnyst av. Kan dette gå bra? hilsen Ruffa

Svar:
Ja det kan det! -Og du bør absolutt ringe jordmor. Hun kommer garantert IKKE til å fnyse av deg, men fortell henne at du har behov for å dele tanker, bekymringer, ja bare snakke med noen.
Det er ikke vanskelig å skjønne at du er i helspenn. Kroppen din husker, og selv har du vært i alarmberedskap siden du fikk satt inn egg.
Det er fint å høre at du skal følges godt opp. Det vil nok hjelpe deg å komme videre på en god måte med alt du får vite om og slippe å være usikker i forhold til. Men som jeg til stadighet skriver, livet byr oss ikke  garantier. Klarer du å "slippe kontrollen" (som vi på ingen måte har), og bare "være i det" du akkurat nå opplever, er du godt i gang til å få det bedre. Fokuser på det som ER bra, på ALT du faktisk kan nyte i øyeblikket. Dagen i dag er et godt utgangspunkt. Prøv å lær deg til at det er bortkastet energi å bekymre seg over ting du ikke selv kan påvirke. Jeg snakket akkurat med en kvinne som fikk sitt tredje barn. Nummer to døde etter fødsel, og det var et tungt svangerskap med den tredje, fortalte hun, inntil hun innså at hun selv ikke kunne påvirke det barnet hun bar i magen. Etter den tid fikk hun det bedre og kunne gi gleden og forventningene plass.
Snakk med jordmor/fastlegen og spør om det finnes muligheter på eller utenfor sykehuset/fødeavdelingen som kan være av interesse for deg. Samtale/sorggruppe, veilidning i å styre tanker, psykolog, delta i en mosjonsgruppe o.s.v.
Akupunkturbehandling har mye å tilby i forhold til søvn, avslappning og stress reduksjon.Unn deg bare det beste nå. Daglig mosjonsturer, et avslappende bad og aromaterapi bør gjør deg godt. Senk tempo og kom deg ut i naturen. Der er det mye ny energi å hente.
Ønsker deg alt godt og håper du etterhvert vi få det bedre.
Hilsen Monica.