Spørsmål:
Hei Monica! Har slitt litt psykisk før jeg ble gravid pga jeg ble utbrent på jobb. Nå er jeg gravid i 24 uke, og har begynt å tenke så mye rart. Vonde tanker om fremtiden, feks vil jeg bli en god mor? Jeg er livredd for at noe skal skje med meg, samtidig som jeg har angst for at det skal "klikke" for meg. Jeg har verdens beste samboer, har egentlig ingen ting å bekymre meg for, bare ting å glede meg til. Hvorfor grubler jeg så mye og har det sånn da?

Svar:
Svar: Et svangerskap kan romme så mye, til og med depressive tanker. Kvinner har fortalt meg om hvordan deres opplevelse av verden endrer seg. Robuste uredde jenter kan oppleve å bli engstelige og redde og få tanker i hodet de aldri hadde drømt kunne nå dem. Usikkerhet og mangel på kontroll kan være en stor utfordring, og mange kjenner seg svært sårbare. Hvordan klare oppgaven som mor er en kjent gjenganger. Egentlig er vi ikke så ulike. Min er faring som kvinne er at om vi begynner å snakke litt om hvordan vi har det er det mange som kan kjenne seg igjen både innenfor de forskjellige livsfasene.
En engelsk studie blant 9000 gravide viste av èn av ti høygravide følte seg deprimert. Nyere studier tyder på at depresjon i svangerskapet ikke er så uvanlig. Et råd kan være at du tar det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos. Kanskje kan du komme i en gruppe med andre gravide? Om du ikke får den hjelpen du trenger der kan de være behjelpelige med å henvise deg videre, for eksempel til psykolog.
Jeg håper du får det bedre og kommer om deg ut i den deilige vårsolen. Unn deg noen glade dager uten for mye bekymring!
Hilsen Monica.