Spørsmål:
Er nå gravid i uke 10 med barn nr 4, og kjenner at jeg allerede får nesten panikk når jeg tenker på fødselen. Min første fødsel gikk egentlig raskt og greit og vi fikk en velskapt gutt på 52 cm og ca 3500g. Etter 2,5 år var det klart for neste fødsel. Etter omtrent 2 dager med rier hvert 5 min, ble gutt nr 2 født. Han var 54cm og omtrent 4300g. *Under fødselen sovnet jeg mellom hver rie, helt utslitt og da gutten ble født pustet han ikke fordi han ble stående fast, men han ble båret på intensiven og alt gikk bra!! Jeg var derimot så sliten at jeg sovnet med engang og så ikke gutten før etter 3-4 timer da jeg endelig våknet. Tre år senere var det klart for at gutt nr 3 skulle komme til verden, og alle forsikret meg om at dette ikke var noe stort barn...der tok de feil... etter over to døgn med rier, ble det vurdert om de skulle stoppe fødselen eller om de skulle sette drypp... Dryppet ble satt og etter 2,5 døgn med rier ble endelig gutten født 54 cm lang og 4800g. Jeg var igjen totalt utslitt...og fortvilet over at dette igjen var et stort barn. Som jeg skjønte på jordmoren, så ar dette på grensen til hva jeg kunne føde vaginalt. Nå som jeg skal ha nr 4 har jeg helt skrekken for dette med vaginal fødsel, både for min egen opplevelse og for babyens helse. Kan jeg i forbindelse med dette kunne få planlagt keisersnitt denne gangen? Har lest side opp og side ned om keisersnitt, og vet alt om komplikasjoner og farer, men likevel virker dette mere beroligende enn det å måtte gå gjennom en slik fødsel igjen. Håper du kan ta deg tid til å svare på dette spørsmålet!! Sissel

Svar:
Det er ikke vanskelig å forstå at panikken kan ta deg. Jeg vil imidlertid råde deg til å ikke bruke opp kreftene på dette nå, men unne deg å være i gleden over nytt svangerskap.
Men, snakk med jordmor/fastlege om dette og legg en plan. Rundt uke 32- 34 f.eks. bør du henvises til fødeavdelingen til en kontroll og vurdering.
Der kan du komme med dine ønsker, tanker og fortelle om redsel for å føde,- og hvorfor. Det er alltid bra å ha med noe skriftelig.
Dersom du ikke skal føde der du tidligere har født bør du få ut fødejournalene som medbringes.
Det kan være et bedre alternativ for deg, (slik jeg ser det) å få fødselen satt i gang før terminen p.g.a. de store barna du har født.
Du MÅ også selv være veldig nøye og ta ansvar for hva du putter i munnen nå i svangerskapet. (Det er sammenheng mellom mors vektøkning og størrelsen på barnet)
Håper angsten slipper taket og du ser muligheter.
Hilsen Monica.