Spørsmål:
Hei! Jeg venter mitt første barn, og jeg gruer meg noe vannvittig til fødselen. Jeg har nettopp fått påvist herpes 2 og det gjorde ikke saken bedre. De sier at jeg skal ta keisersnitt dersom der er utbrudd ved fødselen. Jeg har hatt utbrudd jevnt og trutt lenge nå. Blir kjempestressa over å vite at det kanskje blir akuttoperasjon. Jeg har også angst for sykehus. Hva kan jeg gjøre?

Svar:
Svar: Hei Irene! Jeg forstår godt at dette ”stresser” deg. Jeg forstår at du snakker med jordmor /lege som du går til kontroll hos og deler alle dine tanker, din frustrasjon og engstelse med dem. Å sette ord på følelser gjør oss godt. Det er en fin måte å bearbeide dem på. Med tanke på valg av forløsningsmetode vil det aldri bli snakk om en akuttoperasjon pga herpes 2, men en mulighet for keisersnitt. Det er sjelden en førstegangsfødende har hastverk. Sannsynligheten er stor for at du vil ha god tid til den store avgjørelsen om det skulle bli keisersnitt.
Du kan ev. be jordmoren din henvise deg til den fødeavdelingen du skal føde på, gjerne i god til før termindatoen din. Der vil du få all informasjon om rutiner og prosedyrer de har for kvinner i samme situasjon som deg. Du bør også fortelle dem og din sykehusangst og kanskje få noen råd eller oppfølging derfra.
Jeg ønsker deg lykke til videre, og håper du blir tatt godt vare på.
Hilsen Monica