Spørsmål:
Jeg slet i 2 mnd med fødselsdepresjon da jeg fikk min første datter og lurte på om det er stor fare for at jeg må gå igjennom det samme denne gangen også.

Svar:
Det er mye vanligere enn vi har trodd at kvinner kan bli nedstemt etter fødsel. Nye data tyder på at det er vanligst rundt 10 uker etter fødselen. Mange kjenner seg nok igjen i dette triste, tunge. Man er sliten, trøtt men også søvnløs, jevnt fortvilet, gleder seg ikke over barnet. Livet forblir grått.
Siden din nedstemte periode heldigvis varte så kort vil jeg tro at dette var mer en normal variant av barseldepresjon. Rent personlig synes jeg vi bør passe oss for ikke å sykeliggjøre denne fasen i kvinners liv,  samtidig som vi må være dyktige til å fange opp de kvinner som trenger hjelp og evt. behandling.
Det er stor forskjell på å bli mor for første gang og å være annengangsmor. Med din erfaring vil du også kunne være bedre rustet til å forstå og se hva som evt. er i ferd med å skje om du f.eks blir for sliten, får for lite søvn o.s.v. og kan gjenkjenn symptomer.
Ta godtvar på deg selv. Be om hjelp og støtte fra partner og omgivelser, og ta kontakt med helsestasjoen om du har behov for samtale.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.