Spørsmål:
Hei. Jeg er 27 år og gravid for 2 gang nå. Er 16 uker på vei. Jeg har forferdelig fødselsangst etter forrige fødsel for snart 2 år siden. Det ble tang forløsning med forferdelige smerter og mye smerter i lang tid etter pga stor revning. Jeg er så redd for fødselen at jeg ville ta abort, greide ikke gjennomføre det. Hva skal jeg gjøre? klarer ikke fungere i hverdagen og kvir meg forferdelig til å ta det opp på sykehuset, de var ikke hygelig el hjelpsom hverken før, under eller etter forrige fødsel.

Svar:
Kjære deg!
Det er trist å lese om hva du har opplevet. Jeg vet av erfaring hvordan kvinner lider etter negative fødselsopplevelser, hvordan kroppen husker, og hvordan det hele forsterkes igjen når en ny graviditet er på gang.
Jeg håper du har en varm og klok jordmor/lege som kan hjelpe deg i svangerskapet.
Snakk om hendelsene, om og om igjen, og du vil oppleve at det kan hjelpe. Det kan også dukke opp ting som du kanskje hadde glemt eller fortrengt som også er viktig å få bearbeidet. Snakk med partneren din, få hans versjon og opplevelse, og snakk sammen.
Jeg vil videre oppmuntre deg til å skrive det hele ned. Når du/dere har fått med de opplevelser som var viktigst i saken, hva som gikk galt, som ble så feil, hva dere ønsket annerledes o.s.v., hva dere reagerte på i ettertid, hvordan dere ble tatt hånd om, evt. ikke ble, hva det har gjort med deg, angst og redsel for fødsel og evt. hvilke tilbud de har til deg med fødeangst kan du ta brevet med til jordmor/lege til gjennomlesing om du trenger det, før det sendes til fødeavdelingen. Jordmor/lege kan evt. skrive noen ord om hvordan du har det nå, når de henviser deg til en samtale/kontroll.
Med fritt sykehusvalg har du også en mulighet til å føde et annet sted og du ønsker det.
Selv om dette kan synes vanskelig, kan jeg trøste deg med at det vil føles godt og viktig å få et slikt brev avgårde. Det er en god måte å ta vare på seg selv og sin verdighet, samt en mulighet til å få hjelp med angsten og en plan for videre oppfølging og fødetilbud.
Du fortjener en god hverdag med stor plass til gleden over det nye barnet som nå bæres frem.
Hilsen Monica.