Spørsmål:
Jeg er gravidnå også har jeg en STOR problem! Jeg hadde mensen 17/3 sist også hadde sex med en natt til 30/3 han sprutet inni meg så jeg tok angrepille fortes mulig på dagen(30/3 også hadde jeg sex med en annen 2-5/4.................han sprutet ikke inni og nå er jeg gravid men er ikke hundre prosent sikker på hvem som er faren! Er ikke angrepille hundre prosent sikker??? Og hvem tror du er faren???? man nr en eller den nr to....................huff jeg vet dette var dumt gjort og gjett om jeg angrer da..håper dette ikke skjer med flere fordi det er jævlig å gå rundt å tenk på dette hele tiden,jeg blir sliten og kjenner meg veldig dum så derfor har jeg ikke fortalt dette problemet videre. håper du kan hjelpe meg litt :( klem

Svar:
Angrepillen er dessverre ikke 100% sikker. Sikkerheten øker imidlertid med tiden. Det vil si at jo tidligere man tar pillen( innen 72 timer etter ubeskyttet sex) dess sikrere skal den være.
Jeg forstår at dette må være vanskelig å gå rundt å bære, men det er helt umulig å si noe om hvem som kan være far til barnet.
Du vet sikkert at du kan ta en test når barnet er født. Jeg vil råde deg til å snakke litt med jordmor/legen om hvordan du har det. De kan informere deg om testen evt. og har selvfølgelig taushetsplikt.
Ønsker deg alt godt videre og håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.