Spørsmål:
Heisann, Jeg fant ut for 3 uker siden at jeg var gravid, det kom som ett sjokk på meg og typen min for dette var ikke planlagt, men vi to en lang snakk sammen og snakket med hans foreldre og de ble faktisk glade og ga oss full støtte. Så dro jeg hjem for å si det og da fikk jeg omtrent kjeft av mamma og pappa, så de bestemte seg for at jeg skulle ta abort, men jeg og kjæresten min vil beholde det. De er bare sure og grinete mot meg hele tiden og spør hele tiden om jeg skal ta abort.. Føler at jeg ikke får noe støtte av de og jeg blir så lei meg. Tror du de noen gang kommer til å bli glade?? Forresten jeg er snart 22år og kjæresten min 25 år så vet ikke om det er noe med det å gjøre?? Mvh Ei kjempe lei seg jente

Svar:
Det er trist å høre hva du forteller om. Når man er 22 år er man voksen og tar egne valg. Dessverre er det slik at noen foreldre glemmer at de selv har vært unge. For noen  det også vanskelig å slutte med å blande seg inn i barnas liv. De tror kanskje selv de vet så mye bedre hva som er best, og glemmer å spørre hva barna selv tenker og mener om saken.
Du kjenner vel dine foreldre og vet hvordan de er på godt og vondt. Kanskje er dette tiden for å markere seg. At du nå forteller dem hvordan du vil ha det i samværet med dem. Det beste er vel om du klarer å fortelle hva det gjør med deg når de oppføre seg på denne måten.
Du spør om jeg tror de blir glade noen gang.
Ja det gjør jeg! Små barn gjør noe med oss alle heldigvis.Jeg kunne fortelle deg mange historier der både partnere, foreldre og til og med kvinner selv ikke ønsker seg eller opplever glede når de oppdager at det er et nytt barn på vei, - men det går over. Det meste går seg til, og når barnet først kommer er det STOR glede!
Ønsker deg alt godt. Man er svært sårbar i svangerskapet. Ta derfor godt vare på deg selv. Det viktigste er at du og partneren din er enige og står sammen.
Ikke glem at TID er en kvalitet i seg selv.
Hilsen Monica.