Spørsmål:
Jeg har hatt en del plager igjennom hele svangerskapet. Er nå i uke 30. Når en ting begynner å roe seg, kommer det hele tiden noe nytt. Føler ikke at jeg greier å glede meg over svangerskapet, og får dårlig samvittighet for det og begynner ofte å gråte. Nå er redd for hvilke følelser jeg vil komme til å få etter fødselen ettersom jeg ikke går å gleder meg nå. Har tenkt på å spørre jordmor på helsestasjonen flere ganger, mn føler aldri at det blir tid til sånne ting når jeg er der på kontroll! Håper du kan gi meg noen gode råd om hva jeg bør gjøre...

Svar:
Om det er en trøst kan jeg fortelle at dette er du ikke alene om å tenke på eller bekymre deg for.
Kan det være at vi har for store forventninger om hvor gledelig og spennede det er å være gravid?
At vi ikke er godt nok forberedt:
På alle ambivalente følelser som bare kommer helt uten forvarsel og  forandrer glede til bekymring og sorg på et sekund.
På alle tårene som man ikke alltid forstår årsaken til.
På hvor slitsomt det kan være.
På alle plagene man ikke hadde regnet med.
På kroppen som man ikke lenger føler seg komfortabel med.
På redsel for ikke å mestre det hele
På om man i de hele tatt ønsker seg barn, o.s.v.
Jeg kunne bare fortsette......................... og kvinner ville nikke gjenkjennende.
Jeg har noen gode råd:
Snakk med partner om hvordan du har det. Fortell han uten å bebreide han for evt. ikke å forstå. Fortell han hva du trenger av hjelp og støtte. Menn er ikke tankelesere. De kan ikke vite hva vi har behov for om vi ikke forteller det.
Snakk med jordmor. Ring å be om en utvidet time slik at det finnes tid. Hun vil ta dette på alvor og gi deg mulighet for å dele tanker og følelser. Ofte er det ikke mer som skal til. Evt. kan hun henvise deg til fødeavdeilngen der du skal føde. Mange steder ha nå et godt poliklinisk tilbud til gravide.
Snakk med en god venninne, med mor eller andre du stoler på.
.
Husk at det ikke er noe galt med deg, du er bare gravid.
Når barnet kommer får du god hjelp av hormonene dine! Godt å vite.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.