Spørsmål:
Hei Jeg og min mann planla barn i fjord, ble gravid i nov-06 men mistet i jan-07 noe som var veldig tøft for oss. Heldigvis ble jeg gravid igjen i april, har termin i januar 08. I siste ukene har jeg vært veldig deppa, er sliten og blir fort sint og irritert noe som går ut over alle hjemme (har to barn fra før også) Føler ingen glede med det å være gravid, det føles som om jeg har gått gravid i ett år i og med at vi mistet. Hva skal jeg gjøre for å få tilbake gleden igjen??

Svar:
Mange vil nok kjenne seg igjen i det du forteller. Det er verken unormalt eller vanskelig å forstå at du kan føle deg både frustrert og deprimert.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlgen. Det er viktig å snakke om det. Når vi snakker om vanskelig ting får vi samtidig sjansen til å bearbeide det. Se på det med nye øyne eller bare få den bekreftelsen som også kan være nyttig på hvordan det egentlig står til med oss.
Du sier at du er sliten. Kanskje kan det meste av mangel på glede forklares med det? Når vi er slitne eller får for lite søvn, kommer fort følelsen av å være uglad og deppa.
Hva med redusert arbeidstid en tid slik at du kan komme deg litt? Det kan gi deg et pusterom, gi deg tid til variasjon og til å gjøre noe du opplever som lystbetont. Mosjon er også kjempeviktig i fohold til å forebygge depresjon. Men har man som småbarnsmor tid til det?
Snakk med legen og be evt. om en sykemelding, halv eller hel avhengig av hva du har behod for.
Det er viktig at du tar godt vare på deg selv og barnet du bærer nå. Er det mer alvorlig enn som så er det også viktig å ta fatt i det og får profesjonell hjelp.
Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.