Spørsmål:
eg e 19 år og blei gravid uvendet i februar på p-piller. Typen min e kjempe gla og gleder seg masse. Men eg har mine tvil, eg tror ikke eg blir ei go mor elle har styrke t å ta vare på barnet alltid. Er også redd for at vårt fantastiske forhold skal forandre seg og utvikle seg på ein måte at det ikke fungerer mellom oss lengre. Eg grine ofte over alt muligt, og e redd for ka fremtiå vil bringe. Det skjer så mye på veldig kort tid. Så spørsmålet mitt e eg deprimert elle bare ei usikker jente som ikke vet hva hun vil ???

Svar:
Du har helt normale reaksjoner som svært mange gravide vil kjenne seg igjen i. Når du i tillegg er 19 år og svangerskapet uplanlagt er det ikke underlig at du er i tvil, og føler deg usikker på hva du vil.
Det er helt vanlig at gravide den ene dagen kan si ; "Yes! Dette blir gøy", for neste dag tenke: "Dette går ikke, -jeg  klarer det aldri." Ambivalensen kan være stor.
Mange blir helt fortvilet over alle tårene, og vet ikke engang hva de gråter for. Dette er også en normal reaksjon. Følelsene dine er nå mer tilgjengelige på en måte og gir deg en god mulighet til å bli kjent med hvem du er. Ikke fortvil når tvilen eller andre følelser som du ikke opplever som positive kommer. La de få den plassen de trenger og vit at det kommer gode følelser også.
Håper du har en god og varm jordmor, mor eller en annen voksen person som kan være med deg underveis. Del tanker og følelser med dem Alle vil forstå at dette kan være vanskelig og utfordrende for deg/dere. Usikkerhet i nåværende situasjon og det ukjente som venter er ofte det verste. Men så flott at typen din er glad og gleder seg. Prøv om du kan glede deg litt med han innimellom. Det blir dessuten annerledes når banet kommer og du blir den gamle jenta igjen.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.