Spørsmål:
hei, jeg er en 12 år gammel jente som er urolig for mamman min som er gravid 35 år. Hun har vondt i magen,kvalme og vondt i hode. hun er på sin 9 ende uke.. er dette normalt?? Plis svar!

Svar:
Så heldig mor er som har en datter som deg!
Jeg forstår godt at du kan bli urolig når du opplever at mamma er annerledes enn du er vant til å se henne.
Jeg kan trøste deg med at dette du forteller om mor hører med til helt vanlige plager gravide kan ha/få i begynnelsen av et svangerskap.
Heldigvis går det over. Jeg tror du vil oppleve at mamma blir som før igjen om ikke så altfor lang tid ( når hun er mellom 12-14 gravid ) .
Vondt i magen kommer av at livmoren (som en en muskel) trekker seg sammen. Det kan den gjøre gjennom hele svagerskapet, men disse smertene vil bli mindre og ofte helt borte om noene uker.
Kvalme hører med til svagerskap uten at vi helt kan forklare hvorfor.Den forsvinner også etterhvert.
Hodepine kan også mange få på grunn av hormoner som det lille fosteret og morkaken lager. Dette går også heldigvis over av seg selv etter hvert.
Det aller beste man kan gjøre med en som venter barn og som ikke er i veldig god form, er å uoppfordret hjelpe til med alt som skal gjøres i et hjem.
(Uoppfordret betyr at du gjør noe uten at mor har bedt deg gjøre det).
Sender deg en stor klem, hilsen Monica