Spørsmål:
Hei Monica!
Jeg har så mye dårlig samvittighet under svangerskapet fordi jeg er så mye sint og lei meg. Når jeg gråter, føler jeg at jeg ikke klarer å ta meg sammen. Jeg har hørt det så mange ganger at alle følelser jeg går igjennom, går også babyen igjennom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre det lettere for meg selv.
Jeg orker ikke denne dårlige samvittigheten lenger, den gjør det hele bare værre.

Svar:
Svar: Kjære deg! Det høres ut som om du har det ordentlig dårlig, og jeg forstå godt at du ikke orker å ha det slik mer. Jeg synes ikke du bør plager deg med dårlig samvittighet selv om du gråter og er sint. Men jeg vil råde deg til å ta fatt i det som plager deg. Det som gjør deg sint og lei deg. Du kan ikke bare fortsette å ha det slik. Det har verken du eller barnet ditt godt av. Av og til tror vi at det ikke er mulig å få til en forandring. Vi kan kjenne at det smerter så mye at vi ikke orker tanken på å ta tak i det. Men, jeg kan love deg: Forandring er mulig! Når vi når grensen for hva vi orker som kanskje du har gjort akkurat nå, øker motivasjonen for å komme videre. Gå mot mye utfordringer.
Livet er som en evig vandring. Av og til på deilige lange åpne sletter, krappe svinger kan komme, av og til i ukjent terreng, tunge motbakker, men så plutselig kommer det helt uventet herlige utforkjøringer hvor det kiler i magen og alt kjennes deilig. Slik holder vi på. Du er også underveis på din vandring. Går du alene bør du se deg om etter reisefølge. Det er verre å være alene når tingene blir vanskelige. Jeg vil råde deg til å snakke med noen du stoler på. Fortell om hvordan du har det. Prøv å finn ut av hva som plager deg. Vær ærlig. Ofte er det slik at når vi snakker om det som er vanskelig får vi orden på tankene våre og kan se tingene i et klarere lys. Ta gjerne kontakt med jordmor/legen din om det føles naturlig. De kan være behjelpelige med å henvise deg videre om det skulle være nødvendig ( for eksempel psykolog)
Lykke til mot åpne grønne sletter! Vær modig og ta fatt!
Hilsen Monica.