Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 28. Har to barn fra før, snart 3 og 4 år. Jeg merker jeg er veldig stressa, får fort dårlig humør og tenker veldig mye. Kan dette påvirke barnet på en negativ måte?
Jeg har også mye vondt i mellomgulvet. Greier nesten ikke stå oppreist. Er dette normalt?

Svar:
Svar: Jeg tror ikke du har grunn til å være bekymret for barnet i magen, selv
om det ikke akkurat er en optimal situasjon du beskriver. Stresshormoner kan
riktignok passere morkaken, men det er stor forskjell på kontinuerlig stress og
øyeblikk hvor man føler seg stresset og sliten.
Dårlig humør er ofte et resultat av man er for sliten. Det samme er den
dårlige samvittigheten som også kan komme og riktig være til plage. Dette er et
kjent mønster for mange gravide kvinner som blir for slitne. Det blir som en
vond sirkel. Let etter muligheter for å få en bedre hverdag. Om du er i jobb,
kan kanskje aktiv sykemelding være et alternativ.
Smertene i mellomgulvet kan være så mangt. Det er ikke normalt at du nesten
ikke klarer å stå oppreist. Jeg synes du umiddelbart bør ta kontakt med jordmor
eller lege og få en ordentlig sjekk.
Ønsker deg imidlertid god bedring og lykke til videre. Ta godt var på deg
selv. Det er viktig at du har det bra. ”Har mor det bra, har barnet det bra”, og
du med dine tre har mye å ta vare på.
Hilsen Monica