Spørsmål:
Hei Jeg har bipolar type 2 og er 7 uker på vei. Jeg har nettopp mistet min hund som har vært min STORE støtte gjennom de siste årene. Føler meg ganske så trist og lei!!! Er redd for å få en depresjon nå, og hva det kan gjøre med graviditeten? Jeg har fått ul time 13 september for å finne ut av om jeg skal fortsette på medisiner. Hilsen Cecilie

Svar:
Det er fryktelig trist å miste hunden sin. Som hundeeier i mer enn 35 år har jeg erfart dette selv. Sorgen er som en fysisk smerte som gnager.
Min første tanke blir derfor: Hva med å skaffe en ny hund? Du får selvfølgelig ikke igjen den gamle hunden din, - men tomheten i huset forsvinner, du får noe å være opptatt av igjen, som må på tur, som vil leke og bli din nye venn ............
Det er også forskjell på sorg og depresjon.
Alle ønsker seg et friskt og ukomplisert svangerskap. Slik blir det dessverre ikke for alle. Vi må ta det som kommer og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg håper du har gode støtte spillere rundt deg og en lege/jordmor du kan samtale med. Dette vil være med på å hjelpe deg videre om du får tunge dager/stunder. Så håper jeg du klarer å holde fast ved det gledelige som nå skjer i livet ditt og skape noen gode stunder med glede og gode tanker du kan dele med lille barnet som vokser og gror i deg.
Lykke til videre!
Ønsker de alt godt.
Hilsen Monica.