Spørsmål:
Heisann. For 3 år siden snart,døde en 30 år gammel jente bare 8 timer etter fødselen.Hun fikk blodpropp i hjernen og ble hjernedød med det samme.Jeg tror ikke hun røykte.Er litt usikker.Men får ikke vi en sprøyte etter fødselen for å unngå dette?Er det en måte man kan få vite om man er i "faresonen" for dette.? Er passelig aktiv,går turer,trener 1 gang i uken og sluttet å røyke før jeg ble gravid.Er 28 år gammel og venter mitt 2 barn.(er 8 år siden sist jeg var gravid) Kjenner at jeg engster meg litt for dette. Hilsen litt redd.

Svar:
Det er heldigvis helt unntaksvis at kvinner i Norge dør i forbindelse med svangerskap og fødsel.
Den beste "forsikringen" vi har er vår genetiske arv og måten vi velger å leve på.
Vi spør alltid på første svangerskapskontoll om helse og arvelige alvorlige sykdommer. Ut fra disse opplysninger legges videre kontroll og oppfølging.
Du kan spørre dine foreldre om noen i familien har hatt blodpropp eller andre vansker i forbindelse med svangerskap og fødsel.
Om kvinner får en sprøyte etter fødsel er det som oftest for å få livmoren til å trekke seg sammen.
Du høres frisk ogs sund ut og kan nok bare glede deg slik jeg ser det!
Lykke til videre!
Hilsen Monica.