Spørsmål:
Hei. Jeg lurer bare på hvor lenge pleier slike hormon-svingninger å vare? Jeg er 3 mnd på vei, og i dag måtte jeg bli hjemme fra jobb for jeg bare griner. Aner ikke hvorfor. For det er ikke noe som er vondt, ei heller galt. Bare plutselig begynte jeg å gråte til morran og fortsatt utover formidagen. Klarer ikke stoppe dette. Er dette starten på en svangenskaps-depresjon? Jeg gråter også når min samboer kommer med noen svar/ tilbake meldinger som ikke er "positive" i mitt favør... Regner med dette er veldig vanlig. Men kan man bli "fanget" inn i en depresjon av dette? Jeg er førstegangs fødende.

Svar:
Det er ikke unormalt å gråte både for og uten grunn eller føle seg varierende i humøret , men dette du beskriver er kanskje litt mer enn det?
Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen din og ta det opp med dem. Det er ingen grunn til at du skal gå å være engstelig for om du utvikler en depresjon, og bli mer lei deg av den grunn.
Kanskje kan du komme med i en samtale gruppe, eller bare oppleve bedring ved å få litt tett oppfølging i en periode.
Ønsker deg alt godt og håper du får litt hjelp til å komme videre!
Hilsen Monica.